Yksi tavallisimmista sivuntekijöiden ongelmista on saada sivunsa tunnetuiksi. Usein tämä muotoillaan tekniseksi kysymykseksi "miten saan sivuni näkyviin hakukoneissa?", jopa "miten pääsen listan kärkeen hakukoneissa?". Usein kysymys on aivan ennenaikainen. Jos sivulla ei ole mitään varsinaista sisältöä, on parempi, että kukaan ei vielä löydä sitä.
meta
-elementissämeta
-elementit ja muita lisätietoja
Miten ylipäänsä kukaan voi löytää mitään miljoonien Web-sivujen joukosta? Tapoja on monia:
Vertaa aiemmin esitettyyn kuvaukseen hyvien sivujen etsimisestä. Tässä tarkastelemme asiaa toiselta kannalta: sivun tekijänä, joka haluaa sivujensa löytyvän. Asenteeksi on kuitenkin syytä ottaa löydettävyyden lisääminen, ei tuputus.
Perusmenetelmiksi voimme ottaa edellä kuvattuja löytämistapoja vastaavat tavat:
Seuraavassa listassa palvelimien nimet ovat linkkejä niiden sellaisille sivuille, joilta voit ilmoittaa oman sivusi (liitettäväksi palvelimen tietokantaan).
Yleisesti hakupalvelimen pääsivulta varsin usein löytyy jostain lopusta ainakin pienellä tekstillä "Add URL" tms. linkki, jota kautta pääset mainitunlaiselle sivulle.
Ota huomioon, että ilmoittaminen ei yleensä vaikuta aivan välittömästi, eikä välttämättä ollenkaan. Mutta esimerkiksi viikon kuluttua voit hakupalvelimella etsiä, löytyykö sivujasi, esim. käyttämällä hakulauseketta, jossa on useita juuri sille ominaisia sanoja.
Yleisesti käytetty ilmaisu "hakukone" on virheellinen käännös englannin ilmaisusta "search engine"; englannin sana "engine" tarkoittaa monia muitakin asioita kuin niitä, joita suomen "kone" tarkoittaa, kuten yleisesti välinettä. Tässä se viittaa kokonaiseen järjestelmään, jossa on useita suhteellisen erityyppisiä osia.
Hakupalvelu koostuu tyypillisesti seuraavista osista:
title
-otsikot ja ehkä jonkinlaiset
tiivistelmät sisällöstä yms. (On täysin mahdollista, että kun
käyttäjä yrittää seurata linkkiä löytyneeseen sivuun, niin sivua
ei olekaan olemassa, koska se on poistunut Webistä sen jälkeen, kun
se oli päätynyt tietokantaan.)
Hakupalvelut ovat yksi keskeisimpiä syitä tehdä sivut niin, että ne ovat muun ohessa "tekstiystävällisiä", toisin sanoen sellaisia, että jos lukee vain tekstuaalisen sisällön, saa sivusta irti sen, mitä sillä tavoin on ylipäänsä saatavissa. Jos sivulla on esimerkiksi vain kuvagalleria ilman mitään selityksiä, niin se on hakupalvelun mielestä sisällötön sivu. Mutta jos sivulla on otsikko ja lyhyt selitys, millaisista kuvista on kyse, ynnä kuvatekstit, niin siinä on jo indeksoitavaa. Ja tämän perusteella sitten se, joka etsii jotakin aihepiiriä käsitteleviä kuvia, voi löytää sen gallerian.
meta
-elementissäVoit lisäksi kirjoittaa dokumenttiisi sellaisen
meta
-elementin, joka sisältää
lyhyen kuvauksen sivun sisällöstä. Sen muoto on
<meta name="description" content=
"Lyhyt kuvaus, pelkkää tekstiä.">
Sen voi kirjoittaa heti title
-elementin perään.
Sen merkitys on siinä, että
jotkin hakupalvelimet esittävät sellaisen kuvauksen
"osumalistoissa". Muita hakupalvelimia varten ja muistakin syistä
saattaa kannattaa lisäksi kirjoittaa
dokumentin varsinaisen tekstin alkuun tiivistelmä,
kuten edellä kuvattiin. Esimerkiksi jambalaya-sivumme alkuun
voisimme lisätä meta
-elementin tähän tapaan:
<title>Jambalaya-resepti suomal. makuun (J. Korpela)</title>
<meta name="description" content=
"Miedohko, suomalaiseen makuun sopiva muunnelma jambalayasta.
Valmistetaan kahdessa astiassa - ruuan perusosa on lastenkin mieleen,
ja toinen osa sisältää voimakkaammasta mausta pitäville lisän,
joka voidaan yhdistää perusosaan lautasella.">
<h2>Jambalaya suomalaiseen makuun à la Yucca</h2>
<p>
Tämä on miedohko, suomalaiseen makuun sopiva muunnelma jambalayasta.
Tässä se valmistetaan kahdessa eri astiassa siten, että ruuan
perusosa on lastenkin mieleen ja toinen osa sisältää voimakkaammasta
mausta pitäville lisän, joka voidaan yhdistää perusosaan lautasella.
</p>
Näin muokattu sivu näkyy selaimella aivan samanlaisena kuin aiempi versio, mutta hakupalvelimet saattavat kuvata sen eri tavalla. Seuraava eräällä hakupalvelimella eräässä tilanteessa saatu tulos havainnollistaa asiaa:
- 1. Jambalaya-resepti suomal. makuun (J. Korpela)
- Jambalaya suomalaiseen makuun à la Yucca. Tämä on miedohko, suomalaiseen makuun sopiva muunnelma jambalayasta. Tässä se valmistetaan kahdessa eri astiassa.
URL: www.hut.fi/u/jkorpela/webjulk/jambalaya.html
Viimeksi muutettu: 28.5.1999 - sivun koko: 2764 tavua - kieli: suomi.
- 2. Jambalaya-resepti suomal. makuun (J. Korpela)
- Miedohko, suomalaiseen makuun sopiva muunnelma jambalayasta. Valmistetaan kahdessa astiassa - ruuan perusosa on lastenkin mieleen, ja toinen osa sisältää
URL: www.hut.fi/u/jkorpela/webjulk/jambameta.html
Viimeksi muutettu: 28.5.1999 - sivun koko: 3038 tavua - kieli: suomi.
Esimerkkitapauksessa on lähinnä makuasia, kumpi esitys on
informatiivisempi.
Tilanne voi olla toinen silloin, kun sivun varsinaisessa sisällössä ei
ole tiivistelmäksikin sopivaa tekstiä ihan alussa. Toisaalta silloin
useat hakupalvelimet joka tapauksessa näyttävät sivun hassusti -
kaikki niistä kun eivät välitä mitään meta
-elementeistä.
meta
-elementit ja muita lisätietojaOn olemassa muunkinlaisia meta
-elementtejä kuin
edellä kuvattu. Niiden hyödyllisyys on kuitenkin sangen
kyseenalainen.
Monet sivuntekijät (tai heille palveluja tarjoavat
ihmiset ja yritykset) sanovat
meta name="keywords"
-elementtejä hyvin tärkeiksi,
koska niiden oletetaan parantavan sivun löytyvyyttä sille
ilmoitettujen avainsanojen kautta.
Totta on, että esimerkiksi AltaVistan ohjeissa
on
tällaisia elementtejä koskeva kohta, mutta sen sävy on
muuttunut aiemmasta
aktiivisesta suosittelemisesta varoitteluun.
Esimerkiksi
AltaVistan meta
-ohjeiden eräs versio
sanoi erityisesti (suom. JK):
Se, mikä on tärkeää useimmille AltaVistan käyttäjille, on todellinen sisältö, joka näkyy Web-sivuilla, eivät markkinointiin suuntautuneet huomautukset, jotka on lisättymeta
-tägeillä. Ja teksti, joka esiintyytitle
-elementissä ja muutamalla ensimmäisellä rivillä, todennäköisesti liittyy läheisesti sivun tärkeimpään sanomaan.
Eräs meta
-tägien alalaji on kuitenkin syytä
mainita, koska sitä voidaan tarvita indeksoitumisen estämiseen:
<meta name="robots" content="noindex,nofollow">
Tämä on indeksointiroboteille esitetty pyyntö olla käsittelemättä
mitenkään sitä sivua, jolla tämä elementti on.
Tästä voi olla hyötyä, jos kyse on esimerkiksi pelkästä testisivusta,
johon kuitenkin on testauksen vuoksi linkkejä normaaleilta sivuilta.
Varmempi tapa vaikuttaa indeksointiin olisi ns.
robots.txt
-tiedosto, mutta sen pitäisi sijaita
palvelimen "juuressa" ja sen tekeminen ja muuttaminen on muutoinkin
palvelimen ylläpidon asia. Aiheesta kertoo lisää Jouni Heikniemen kirjoitus
Kuinka estää hakukonetta löytämästä minua? ja
englanniksi
robotstxt.org-sivusto.
Lisätietoja: